Monday, March 19, 2007

Resident Evil 4 PC anmeldelse


Alle der har prøvet Resident Evil 4 ved hvor godt et spil det var til GameCuben, styringen var perfekt, grafiken og lyden var vild og Gameplayet intenst. Efter et halvt år med neddrosling af grafik og med kun et par enkelte tilføjelser, kom spillet også til PS2. Selvom spillet stadig var over ”OK”, så syntes det mest af alt at være en 20 timers lang tålmodigheds test. Et var at polygon tallet var skåret ned fra 10.000 til 5.000 pr. figur, så var alle figurende oven i købet blevet til nærmest ukendelig og ansigts løse fisfostre af en skønhedsfejl. Det var nu alligevel ikke så galt, som når man skulle prøve at styre Leon rundt med den frygtelige dårlige styring. Hele spillets stress faktor kom normalt fra det mange fjender i spillet, men nu var stress svedperlerne fremprovokeret i form af den største og mest ondskabsfulde ”boss” nogensinde, spillets egen styring. Alligevel så syntes PS2 udgave at have en form for selvironi, da alle cutscenes i spillet var hentet fra den voldsomt grafisk overlegende GameCube udgave; Hvilket virker helt åndsvagt at skulle se på den fede grafik som var NGC ingame grafik, i ny og næ afløse PS2ens noget begrænsede grafik. Heldigvis så havde PS2 spillerene så den fordel at der var noget ekstra ”guf” som ikke var i NGC udgaven, og alt det ”guf” er nu klar til at blive spillet på PC!!

Spillet har jo allerede en del at leve op til, skulle man jo mene. Snart byder PCen på spil som Crysis som syntes at have langt bedre grafik end Xbox 360 og PS3, så mon ikke at den kan trække en del ud af RE4? Men jeg skulle blive klogere skulle jeg. Måske var de første røde lamper skudt i gang da spillet kun koster 250 kr. og er udgivet af Ubisoft!? Efter at have været nød til at hente diverse opgraderinger til min computer, så var jeg klar til at spille. Førstehånds intrykket var godt! Grafikken var lige så god som til NGCen og Leon syntes endda at have fået en del flere polygoner! Og det var så de gode ting ved 2 års arbejde, for så gik det galt ... meget galt! Så okay, jeg indrømmer, førstehånds indtrykket var ikke spor godt ... Det sørgelige er at i modsætningen til PS2 udgaven, så har Ubisoft forsøgt at få alle cutscen's i spillet (som også er hentet fra NGC udgaven) til at se dårlige ud, så folk føler at PC udgaven har bedre ingame grafik end NGCen har. Og hvordan har de gjort det? Jo de har så men valgt at optage alle cutscen's med et kamera, som har stået og filmet spillet på en LCD skærm ... Ja for jeg ved sku ærlig talt ikke hvordan fa'en det har lykkes dem at få de cutscens til at se så dårlige ud, Billedet er uskarpt, i normal fjersyns opløsning og lilla, gule og grønne farver pryder hele mit dejlige åsyn, når jeg bare gerne vil se hvad der sker ... Nu troede I vel ikke at det blev være, men jo, det bliver være. For faktum er at hvis Ubi idioterne ikke havde gjort sig så umage i at få filmene til at se så dårlige ud, så var man faktisk bedre stillet med NGCens grafik. På trods af at der er flere polygoner i figurene i PC udgaven, så er hele sjælen i Resident Evil universet hevet ud i stedet, Er det muligt, ja for spillet er nemlig lavet helt uden skygge effekter ... Jeps, alt er lyst i dette spil, og det virker helt til grin at se Leon med tændt lommelygte i det skumle grotter, når der alligevel er så lyst, at lommelygtens ikke kan ses, for det kan det ikke ... Af hvilken nytte er det at landsbyens beboere render rundt med fakler, når ildens røde lys er mørkere end grottens vægge? Måske fordi de ikke bliver blændet selv. ”Hey Don Pedro, kan du ikke tage en fakkel med, jeg kan ikke se med alt det lys” Nej, nej ... Nå, men heldigvis er grafik ikke alt, (når du lader den første riffel, så lyder det som om det er optaget med et kassettebånds optager, for lige at nævne lydsiden) Så er der jo alle spils kerne, nemlig gameplay.

Gameplayet er stadig lige godt i PC udgaven, hvis du da kan spille det overhovedet ... Inde i mit hoved havde jeg tænkt at man kunne sigte med musen, og gå med tastaturet, men nej, det ville åbenbart have givet for meget mening, så du er i stedet udstyret med knapperne 1,2,3,4,5 og 6. Leon kan bevæge sig rundt med knapperne w,a,s og d. eller med knapperne på ”lommereger” tastaturet 8,4,5 og 6, men tro nu ikke at knapperne 4,5 og 6 er det samme som 4,5 og 6, nej nej, det ville ligesom også have givet lidt for meget mening. Da jeg vil snakke med betjentene i bilen kom der et stor ”3” frem på skærmen og jeg trykkede så på 3, men der syntes ikke rigtig at ske noget. Næ nej ”Enter” er åbenbart ”3” (Både den store enter knap og den lille enter knap) Efter at have kæmpet mig igennem landsbyen, bliver der nu kastet en 2 m bred sten efter mig, og knappen ”3” lyser nu op på skærmen og indikere at her skal trykkes hurtigt! Jeg begynder at hamre så hurtigt jeg kan på den store enter knap, men Leon løber næsten ikke og han ender med at blive rullet ned ... Okay om igen, men det samme bliver ved og ved og ved med at ske!? Åbenbart er dette her et job for den lille enter knap og Leon spurter af sted. Bedst som jeg er ved at være løbet fra stenen, dukker der et ”2” og ”6” op på skærmen, med undertitlen ”dodge” (undvig). Hvor, eller hvad i helvede er 2 og 6 knappen!? Leon bliver splattet endnu en gang og det gør min begejstring for spillet her også. Chancen for at ramme netop de to rigtige knapper er 1:10609, og beslutter at kigge dem op i manualen. Fedt, nu ved jeg at man kan se sine ting på knappen ”i”, det var vel nok et heldigt sted at stille den ... sarkasmen folkens, sarkasmen ... Og i alt genialitet, så havde de vist hvad nummer knapperne har ... Hvis du har en controller til din PC, men hvis du har et tastatur, så får du kun at vide hvad knapperne gør, ikke deres nummer. Lige det jeg har brug for ... Jeg kommer så i tanke om at på NGC udgaven var det de to skulderknapper man skulle trykke på, og på tastaturet betød det så de to ”shift” knapper (den helt ude til højre og den under enter) Disse knapper har en grand canyon imellem sig og er umulige at trykke ned på samme tid med en hånd. For det ville sikkert havde givet for meget mening at sætte disse to vigtige knapper tæt på hindanden, så de var let tilgængelige i tidsknebende situationer som denne. Så strategien var klar, først taste på lille enter og så hurtigt over på de to ”shift” knapper. Det går også rigtig godt og da Leon skal til at undvige, så kommer tallene ”1” og ”3” i stedet for!! For ind i Helvede da!! Kors i røven, hvorfor skal det være så svært!? Ikke nok med at jeg har nogle nye knapper jeg kan prøve at gætte mig frem til, så er det så forbistret svært at ramme de åndsvage små knapper, fordi de skal ligge i hver ende af tastaturet!? Hvis det ikke var fordi jeg vidste hvilke knapper man skulle trykke på i de andre spil, så ville man slet ikke have en chance for at kunne regne det ud! Jeg mener, hvad gør man når oddsed for at ramme de rigtige knapper er 1:10609 og man kun har et halvt sekund til at nå at ramme dem i? Jeg ved det ikke, men nogen har ikke været ordentlig vågen, da de skulle godkende det her lort. Desuden bliver dine håndled rustne og syre til af at skulle spille det her i længere tid af gangen, og det gør det ikke just lettere at ramme noget som helt, da det i forvejen syntes at være en udfordring. Så min slut kommentar er: Medmindre du absolut vil have ekstra guffet med, så hold dig til den originale og bedste udgave, nemlig den til Nintendo GameCube.

No comments: